Oppimisen tuen uudistus- oppilas saa edelleen oppimiseen tarvitsemaansa tukea
Oppimisen tuen uudistus pohjaa Osaava Suomi – Oppimisen perusasiat kuntoon hallitusohjelmaan. Uudistuksen tavoitteena on turvata oppilaalle riittävä ja oikea-aikainen tuki. Asikkalan kunnassa on panostettu eri tukimuotoihin ja -toimiin jo vuosia. Yleisopetuksen luokkien lisäksi meillä on pienryhmiä, joissa oppilaat saavat opetusta pienemmässä opetusryhmässä, laaja-alaisen erityisopettajan opetusta annetaan kaikilla vuosiluokilla. Tämän lisäksi meillä on koulunkäynninohjaajia tukemassa oppilaan oppimista.
Oppimisen tuen uudistamiseen liittyvä valmistelutyö on aloitettu kunnassa ja seudullisesti. Uudistus astuu voimaan 1.8.2025. Vanhat tuen muutokset ovat voimassa 1.8.2026 asti, mutta lukuvuoden 2025-2026 aikana tuen tarve tulee määritellä uudestaan.
Lukuvuosi 2025-2026
Koulujen toimintakulttuuri
- Luokkien ja oppiaineiden välinen yhteistyö lisääntyy. Opetusryhmiä muodostetaan pedagogisin perustein.
- Opettajien tehtävänä on luoda oppitunneille selkeä rakenne, eriyttää opetusta, antaa kotitehtäviä ja tarkistaa kotitehtävät.
- Oppilaiden velvollisuutena on suorittaa koulutyönsä tunnollisesti ja hoitaa kotitehtävät.
- Laaja-alaisen erityisopettajan tuki oppilailla säilyy. Tukea annetaan sekä luokkahuoneessa että pienemmässä opetusryhmässä.
- Pienryhmien toiminta jatkuu normaalisti.
- Tukiopetusta järjestetään sekä oppituntien aikana että koulupäivän alussa ja lopussa. Tukiopetuksen toteutumista seurataan.
- Opiskeluhuollon henkilöstö tukee koulun toimintakulttuuria ja suunnittelee sekä arvioi oppilaan tarvitsemia tukimuotoja.
Ennen 1.8.2025 tehdyt päätökset
Tuen tarpeen arviointi aloitetaan niiden oppilaiden kanssa, keillä jokin oppiaine on yksilöllistetty.
Seuraavana tarkastetaan tehostetun tuen piirissä olevien oppilaiden saama ja tarvitsema tuki. Oppilas joko siirtyy yleisen tuen, ryhmäkohtaisen tuen tai oppilaskohtaisten tukitoimien piiriin.
Lukuvuoden 2025-2026 aikana tehtävät uudet päätökset, kun oppilaalla havaitaan mahdollinen tuen tarve
Tuen tarpeen voi havaita oppilas, huoltaja tai oppilasta opettava opettaja.
Tuen tarve arvioidaan monialaisesti. Monialainen kokoonpano vaihtelee tuen tarpeen mukaisesti. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat mm. tukiopetus, laaja-alaisen erityisopettajan tuki, samanaikaisopettajuus, opetuksen eriyttäminen, ryhmäkohtaisen koulunkäynninohjaajan tuki. Tukiopetusta järjestetään mm. vaikeiden sanojen ja käsitteiden sekä keskeisten asioiden avaamisen osalta. Oppilaiden saama tukiopetus kirjataan. Tukiopetuksen toteutumista seurataan koulukohtaisesti.
Oppilaskohtaisiin tukitoimiin ei voi siirtyä ennen kuin ryhmäkohtaisia tukimuotoja on toteutettu. Arviointi kohdistuu tehtyihin tukitoimiin, ja siihen kuinka kauan niitä on annettu ja miten ne ovat vaikuttaneet.
Oppilaskohtaiset tukitoimet liittyvät opetusjärjestelyihin. Oppilas voi opiskella hänelle vaikeaa oppiainetta osittain tai kokonaan pienemmässä opetusryhmässä tai hänet voidaan siirtää kokonaan yleisopetuksen pienryhmään. Oppilaskohtaisissa tukitoimissa oppilas opiskelee yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. Oppilaalla voi olla samanaikaisesti myös muita tukitoimia.
Tavoitteiden rajaaminen voidaan tehdä vain sellaisen oppilaan kohdalla silloin, kun ryhmä- ja oppilaskohtaiset tukitoimet eivät ole riittäviä. Oppimäärää voidaan rajata vasta, kun arviointikriteereistä huolimatta oppilas ei saavuta arvosanaa viisi (5). Oppimäärää ei voi rajata poissaolojen, motivaation puutteen, kielen osaamisen tai käyttäytymisen haasteiden takia. Oppimäärän rajaaminen on viimesijainen keino.
Opetuksesta vapauttamiseen on kaksi perustetta joko tilapäinen vapauttaminen (4kk) tai opetuksen järjestäminen pysyvästi toisin. Vapautus perustuu terveydellisiin syihin. Siihen tarvitaan lausunto erikoissairaanhoidosta tai terveydenhuollon asiantuntijalta.
Opetuksen järjestämistapoja ovat mm. sairaalaopetus, joustava perusopetus ja tavoitekokonaisuuksittain eteneminen. Tavoitekokonaisuudet määritellään vuosiluokille 1-2, 3-6 ja 7-9. Tavoitekokonaisuuksittain opiskelua voidaan hyödyntää mm. valmistavassa opetuksessa.
Oppilas voi aina jäädä luokalle, mikäli hän ei saavuta asetettuja tavoitteita.
Koulut tiedottavat oppimisen tuen uudistuksesta kouluvuoden alussa.