Siirry sisältöön
Yhteystiedot Asioi verkossa Haku

Hoitotarvikejakelusta Tena-tuotteita tilanneet asiakkaat ovat saattaneet joutua tietoturvaloukkauksen kohteeksi

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen Tena-tuotteiden hoitotarvikejakelun asiakkaat ovat saattaneet joutua tietoturvaloukkauksen kohteeksi. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen inkontinenssituotteiden kuljetuspalvelusta vastaava Westlog Oy on joutunut kyberhyökkäyksen kohteeksi. Tietoturvaloukkaus voi koskea hyvinvointialueen asiakkaiden nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue on pyytänyt tarkennettua tietoa asiasta. Tiedotamme tietoturvaloukkauksesta välittömästi enemmän, kun saamme tarkennettua tietoa.

Ennen kuin varmistuu, onko tietoturvaloukkauksen kohteena ollut myös Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakkaita, suosittelemme kauttamme Tena-tuotteita kotiin tilanneita asiakkaita olemaan varmuuden vuoksi varuillaan ja kiinnittämään erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin. Kaikissa rikostapauksissa, kuten identiteettivarkauksissa, suosittelemme olemaan aina yhteydessä poliisiin.

Westlog Oy on tehnyt seuraavat toimet tietomurron selvittämiseksi:

Westlogin suorittama tutkinta ja varastettujen henkilötietojen yksityiskohtainen arviointi on edelleen kesken. Esimerkiksi loukkauksen koko laajuus tai mahdolliset seuraukset eivät ole vielä tiedossa.

Neuvoja tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneille (tietosuoja.fi) (siirryt toiseen palveluun)

Neuvoja identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille (kyberturvallisuuskeskus.fi)

Lisätietoja:
toimialajohtaja Jukka Santala, 040 844 3517

Päijät-Hämeen hyvinvointialue on yhteydessä mahdollisen tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneisiin asiakkaisiinsa

Päijät-Hämeen hyvinvointialue ottaa yhteyttä niihin asiakkaisiinsa, joiden henkilötietoja on voinut joutua vääriin käsiin Tena-tuotteiden kotiinkuljetuksia hoitavaan yritykseen tehdyn kyberhyökkäyksen seurauksena. Osa asiakkaista on jo tavoitettu puhelimitse. Lopuille lähetetään kotiin tiedote ja toimintaohjeet mahdollisen tietojen väärinkäytön varalta.

Kyberhyökkäys kohdistui elokuussa Westlog oy:n tietojärjestelmiin. Yritys toimii alihankkijana inkontinenssituotteita myyvälle Essity Oy:lle ja hoitaa tuotteiden kotiinkuljetuksia usealla Suomen hyvinvointialueella. Mahdollinen tietoturvaloukkaus koskee Päijät-Hämeessä noin 6200:a asiakasta. Kyberhyökkäys ei ole vaarantanut Päijät-Hämeen hyvinvointialueen omia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä.

Tietoturvaloukkaus voi koskea hyvinvointialueen asiakkaiden nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista. Asiakkaiden maksukortti- tai pankkiyhteystietoja ei ole Westlogin mukaan paljastunut ulkopuolisille. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietoon ei ollut maanantaihin mennessä tullut, että kyberhyökkäyksessä vuotaneita asiakastietoja olisi käytetty vääriin tarkoituksiin.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue on tehnyt tarvittavat viranomaisilmoitukset tapahtuneesta. Jos asiakkaat havaitsevat henkilötietojensa väärinkäyttöä, hyvinvointialue kehottaa heitä tekemään välittömästi asiasta ilmoituksen poliisille.

Poliisi selvittää kyberhyökkäystä.

Lisätietoja:
toimialajohtaja Jukka Santala, 040 844 3517