Siirry sisältöön
Yhteystiedot Asioi verkossa Haku

Miksi tunnetaitojen tulee kehittää koulussa?

Asikkalan kunnan strategia tähtää lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen monin eri keinoin. Tunnetaitojen kasvatus on osa koulujen opetussuunnitelmaa. Tunnetaitojen mittauksen tavoitteena on kehittää sitoutunutta, positiivista, yhteisöllistä käyttäytymistä ja toimintakulttuuria.

Tunnemittauksella saamme reaaliaikaista tietoa oppilaiden tunteista ja heidän sitoutumisestaan opiskeluun, luokan ja koulun tavoitteisiin. Saatujen tulosten pohjalta voimme ennakoida luokassa tapahtuvaa kehitystä tai suunnan muutosta huonompaan ja puuttua tilanteisiin ennakoivasti.

Mittauksista ja tuloksista tiedotetaan luokka- ja koulukohtaisesti.

Tunnetaitojen mittaus Ukrainan sodasta 13.4.

Ukrainan sota herättää lapsissa ja nuorissa tunteita – viha venäläisiä kohtaan huomioitava

Empatiatutkimus selvitti yli viidensadan lapsen ja nuoren tunteita Ukrainan sotaa kohtaan. Asikkalan kunnan ja NayaDaya Oy:n yhteisen tutkimuksen tulokset kertovat myös tunteiden juurisyistä ja vaikutuksista käyttäytymiseen.

Tutkimuksessa 541 asikkalalaista lasta ja nuorta perusopetuksen luokilta 1-9 ilmaisi ja perusteli tunteitaan Ukrainan sotaa kohtaan. Yleisimpiä tunteita olivat suru, pelko, viha, kiinnostus, pettymys, myötätunto ja suuttumus.

Perusteluissa nousivat esiin viattomien ukrainalaisten kärsimys ja kuolema sekä mahdollisesti leviävän sodan uhka Suomea kohtaan. Monissa vastauksissa korostettiin myös sodan järjettömyyttä, käsittämättömyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta.

Sota herättää lapsissa ja nuorissa myös vihaa ja aggressiota presidentti Putinia, Venäjää ja venäläisiä kohtaan.

”Yli kaksi-kolmannesta lapsista ja nuorista ilmaisi Ukrainan sodan yhteydessä negatiivisia tunteita tai myötätuntoa. Perustelut kertovat sodan merkitysten konkreettisesta sisäistämisestä. Monet tunteet ovat lamauttavia eivätkä näy välttämättä ulospäin. Osa kokemuksista indikoi jopa hyökkäävää käyttäytymistä. Seuraukset voivat olla ikäviä Suomessa asuvien venäläisten lasten ja nuorten kannalta”, empatia-analytiikkayhtiö NayaDaya Oy:n toimitusjohtaja Timo Järvinen sanoo.

”Tutkimus osoittaa, että kouluissa on syytä kiinnittää huomiota Ukrainan sodan herättämiin ajatuksiin ja tunteisiin. Oppilaat eivät välttämättä itse nosta asiaa keskusteluun kysymysten muodossa. Tulokset kertovat, että sodan seuraukset elävät lasten ja nuorten mielissä joka tapauksessa. Keskustelua tarvitaan, jotta lasten surut, pelot ja vihan tunteet tulevat nähdyiksi ja käsitellyiksi. Erityisesti on torjuttava venäläisten lasten ja nuorten mahdollista leimaamista ja kiusaamista”, vs. sivistysjohtaja Petri Haapanen Asikkalan kunnasta korostaa.

Asikkalan kouluissa tutkitaan säännöllisesti oppilaiden tunteita opiskelua ja luokkayhteisöjä kohtaan sekä henkilöstön kokemuksia suhteessa työhön ja työyhteisöön. Tunteisiin, tieteeseen ja dataan perustuva empatia-analytiikka paljastaa myös tunteiden vaikutukset käyttäytymiseen ja sitoutumiseen.

”Asikkalan kunta haluaa olla edelläkävijä hyvinvointia tukevassa työssä. Lasten ja nuorten tunteiden kuunteleminen ja tuloksista keskusteleminen on vastuullista aina ja erityisesti poikkeustilanteissa, kuten koronapandemian ja Ukrainan sodan yhteydessä. Empatia, yhteisöllisyys ja psykologinen turvallisuus ovat voimavaramme epävarmuuden ja huolen keskellä”, Asikkalan kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka sanoo.

Lisätiedot:

Petri Haapanen, vs. sivistysjohtaja, puh. 044 778 0430, petri.haapanen@asikkala.fi

Timo Järvinen, toimitusjohtaja, NayaDaya Oy, puh. 040 505 7745, timo.jarvinen@nayadaya.com

Selvitämme seuraavia asioita

Oppilaiden ja henkilökunnan kyselyt tehdään syyslukukauden aikana kerran kuukaudessa viikoilla 37, 41, 45 ja 49. Kukin kysely on auki ko. viikkojen ajan maanantaista klo 8 alkaen perjantaihin klo 16 saakka. Kysymyksiä esitetään jokaisella kerralla kolme kappaletta peräkkäin.

Oppilaiden kysymykset:

– Mikä tunne kuvaa kokemustasi oman luokkasi oppilaista?

– Mikä tunne kuvaa kokemustasi muiden luokkien oppilaista?

– Mikä tunne kuvaa kokemustasi opiskelusta? 

Henkilökunnan kysymykset:

– Mikä tunne kuvaa kokemustasi työyhteisöstäsi? 

– Mikä tunne kuvaa kokemustasi vuorovaikutuksesta oppilaiden kanssa? 

– Mikä tunne kuvaa kokemustasi omasta työstäsi? 

Tunteet, joihin tutustutaan